Trainyourtemps is de online applicatie van Travi voor uitzendbedrijven. Hiermee kan je jouw budget voor opleidingen van uitzendkrachten (het zogenaamde individueel trekkingsrecht) op een gestructureerde en overzichtelijke manier beheren.
Vanaf begin januari 2023 lanceert Travi de online tool ‘Trainyourtemps’. Dit systeem vervangt de papieren dossiers die vroeger door het Sociaal Fonds voor Uitzendkrachten werden beheerd (de vroegere formulieren V1, V2 en V3). Voortaan kan je nog 2 soorten opleidingen indienen: on-the-job training en externe opleidingen. Je kan als uitzendbedrijf dossiers manueel en stapsgewijs invullen in het systeem of in bulk opladen.
Heb je vragen, of is er nog geen dossierbeheerder aangesteld, stuur dan een mailtje naar trainyourtemps@travi.be.
Log je voor de eerste keer in?Download hier het stappenplan.
Waarom de Trainyourtemps online applicatie gebruiken?
We geven je 3 argumenten in deze korte video!
Veel gestelde vragen
Budgettair
Hoe wordt het budget bepaald voor jouw uitzendbedrijf?
Uitzendbedrijven dragen 0,4% van hun brutoloonmassa af aan het Sociaal Fonds, dat bedrag zal je zelf jaarlijks moeten inschatten in de applicatie. Het daarop volgende jaar zal het Sociaal Fonds een controle doorvoeren of dit bedrag wel degelijk klopt en mogelijks een correctie doorvoeren.
Wanneer vindt de controle van het budget en de uitbetaling plaats?
Dossiers mogen tot en met 30 juni van het daarop volgende jaar ingediend worden. De controles op het budget worden in de zomerperiode systematisch uitgevoerd, in de loop van de maand september is een uitbetaling voorzien door het Sociaal Fonds.
Wat gebeurt er als er te weinig dossiers zijn ingediend in het eerste jaar?
Ja, als blijkt dat er, na controle van het budget door het Sociaal Fonds, een saldo kan overgezet worden naar het 2de jaar van de referteperiode van een CAO, dan kan je extra dossiers indienen in dat 2de jaar.
Ik heb teveel dossiers ingediend in vergelijking met mijn beschikbare budget. Kan ik deze dossiers laten uitbetalen met de middelen van het daaropvolgende opleidingsjaar?
Ja, dat kan je doen, zolang het binnen dezelfde referteperiode is. Bijvoorbeeld: je hebt ingediend voor 150.000 EUR en hebt voor jaar 1 maar recht op 100.000 EUR. Je zal dan ook maar 100.000 EUR krijgen bij de eerste betaling na jaar 1. Maar, de teveel ingediende dossiers zijn niet verloren. Op je dashboard in Trainyourtemps (Budgetten en bedrijfsinformatie) zal een melding komen van je saldo. In ons voorbeeld is dat -50.000 EUR. Je moet dan zelf wel nog een inschatting maken voor je beschikbare budget in jaar 2 (rekening houdende met je saldo). Het teveel aan dossiers uit jaar 1, wordt dan dus gefinancierd met je goedgekeurd budget uit jaar 2. Let wel: dit kan je niet doen voor jaren die buiten de referteperiode (CAO) vallen.
Kan je met het trekkingsrecht ook opleidingen van jobstudenten financieren?
Neen, omdat je voor jobstudenten geen bijdrage afstaat van 0,4% aan het Sociaal Fonds voor Uitzendkrachten voor het individueel trekkingsrecht.
Wat is het maximum bedrag dat je kan recupereren?
Er zijn verschillende maxima vastgelegd in overleg met de sociale partners. Concreet betekent dit dat je een maximum uurloon van 12,7 EUR kan terugvorderen (vermenigvuldigd met 1,5), het maximum loon per dag ligt vast op 152,9 EUR. Wat de kosten voor externe opleiding betreft, bedraagt het maximum 248,6 EUR/dag. Tot slot is er ook een maximale teruggave per opleiding per uitzendkracht: 2.310 EUR.
Dossierbeheer
Hoe log je in het syteem?
Per uitzendbedrijf heb je 2 soorten logins: een dossierbeheerder kan alles beheren (indienen dossier, budget bepalen, bedrijfsinformatie aanpassen), een dossieraanvrager kan enkel dossiers indienen in het systeem (geen budget bepalen of bedrijfsinformatie aanpassen). Het volstaat om een login aan te vragen via trainyourtemps@travi.be.
Kan je met 1 login of e-mailadres meerdere uitzendbedrijven beheren?
Ja, dat kan. Stuur hiervoor een e-mail naar trainyourtemps@travi.be en wij koppelen je account aan de uitzendbedrijven waarvan je beheerder bent.
Zijn alle kenmerken van een deelnemer verplicht (bv geslacht, leeftijdsgroep, opleidingsgraad, ...)? Is dit niet GDPR gevoelig?
Ja, deze gegevens hebben we nodig om statistische redenen, om zicht te hebben op de profielen van uitzendrachten. Er is een privacy-verklaring voorzien in de applicatie die uitlegt waarom deze gegevens noodzakelijk zijn.
Kan je ook loonbrieven en facturen toevoegen bij het in bulk opladen?
Ja, een loonfiche (verplicht bij zowel on-the-job opleiding als externe opleiding) en een factuur (enkel verplicht bij externe opleidingen) zijn 2 vereiste documenten, beide kunnen in bulk opgeladen worden.
Is er geen handtekening meer nodig van de uitzendkrachten?
Neen, vanaf 2023 valt deze verplichting weg. Wel vragen we het e-mailadres van de uitzendkracht op voor eventuele controle.
Wat is het verschil tussen V1, V2, V3 en de 2 nieuwe opleidingsvormen (on-the-job en extern)?
V1 (opleiding door vaste medewerker van het bedrijf) en V2 (opleiding door uitzendkantoor) = "opleiding on-the-job", V3 = externe opleiding. Vanaf 2023 spreken we enkel nog van on-the-job opleidingen of externe opleidingen.
Is de loonfiche het enige bewijs dat telt?
Ja, je hoeft dus niet langer loonfiche én contract op te laden. Voor externe opleidingen moet je daarnaast ook een factuur opladen.
Wat is het maximaal aantal dagen bij on-the-job opleiding?
Er is geen beperking in de duur van de opleiding, wel in het opleidingsbudget (maximum 12,70€ bruto / uur * 1,5 met maximum 152,90€ per dag, voor de externe opleiding maximum 248,60€ per opleidingsdag). Wel is het belangrijk om het reële loon aan te vullen, het systeem maakt zelf de berekening van het bedrag waarop jullie recht hebben (afroming).
Mag je vanuit GDPR-oogpunt legaal onze uitzendkrachten per e-mail benaderen zonder hun toestemming om opleidingsinformatie op te vragen?
Met de opstart van de Trainyourtemps online applicatie, is er geen handtekening meer nodig om de deelname van de uitzendkracht aan de opleiding te bewijzen. Om eventuele fraude op te sporen, vraagt Travi daarom het e-mailadres van de uitzendkracht die de opleiding genoot, zodat bij vermoeden van fraude, de uitzendkrachten alsnog kunnen worden aangesproken.
E-mailadressen behoren tot de ‘gewone’ persoonsgegevens en kunnen worden verwerkt via de rechtsgrond van gerechtvaardigd belang. Het beheer van de opleidingen in het kader van de individuele trekkingsrechten valt hieronder.
Om te voldoen aan het finaliteitsbeginsel, evenredigheidsbeginsel en vooral transparantiebeginsel uit de GDPR-wetgeving is het wel belangrijk dat de uitzendkantoren hierover transparant communiceren naar hun medewerkers door dit in hun privacy policy op te nemen.
- Finaliteit: waarom deze gegevens worden verzameld en gedeeld met een derde (hetzij Travi als opleidingsfonds) = om het beheer van individuele trekkingsrechten inzake opleiding te verzekeren (eveneens in belang van werknemer).
- Evenredigheid: de verwerking van het emailadres is proportioneel t.a.v. het doel
- Transparantie: de werknemers worden ingelicht van de verwerking & het doel daarvan.
Wanneer kan een externe opleiding plaatsvinden? Bij opstart of later?
Externe opleiding kan ook na de opstart gevolgd worden.
Waarvoor heeft Travi de e-mailadressen van uitzendkrachten nodig?
Mocht er een vermoeden zijn van potentiële fraude, dan kan de uitzendkracht hierover gecontacteerd worden.
Wat gebeurt er als we teveel dossiers hebben ingediend?
Mocht je in jaar 1 teveel dossiers hebben ingediend, dan kan je die nog overzetten naar jaar 2 van de lopende CAO-periode.
Wanneer worden opleidingsdossiers in Trainyourtemps afgekeurd?
Om in aanmerking te komen voor terugbetaling, moet elk opleidingsdossier in Trainyourtemps aan een aantal voorwaarden voldoen:
- Data moeten kloppen
De opleidingsdagen in het dossier moeten overeenkomen met de data op de loonfiche. - Eén dossier per groep
Een dossier verwijst naar één uitzendkracht of een groep uitzendkrachten die samen dezelfde opleiding hebben gevolgd. - Geen gemengde startdata
Als je een algemene opleiding aanmaakt en koppelt aan verschillende uitzendkrachten met uiteenlopende startdata, wordt het dossier afgekeurd.
Wat gebeurt er als een dossier afgekeurd wordt?
Als een dossier wordt afgekeurd, dan ontvang je een automatische mail hierover met de reden van afkeuring. Dit is ook steeds te raadplegen in de applicatie zelf door op de ‘Nota’ te klikken in het tabblad ‘Dossiers’.
Vragen over de import
Waar en vanaf wanneer vinden we een voorbeeld van de template voor bulk upload?
Een template voor de bulk upload vind je in de applicatie zelf.
Mogen we eigen Excel-file gebruiken?
Neen, de importfunctie is enkel mogelijk met het hiervoor ontwikkelde Excel-bestand.
Waarom werd er geen link gemaakt met DMFA?
Uit budgettaire noodzaak, is de keuze gemaakt om in deze eerste versie geen linken te leggen met andere databanken.
Moeten we specifieke benamingen aan de loonfiches en de facturen geven zodat ze succesvol opgeladen kunnen worden?
Bij het in bulk opladen is het inderdaad van belang om de loonfiches en de facturen correct te benoemen. Voor de loonfices gebruik je een trainingCaseid_traineeid_dan een cijfer naar keuze. Dus een correcte benaming zou in dit geval zijn: 154879_26987_1. Factuurnummer = trainingCaseid_traineeid (in dit geval 154879_26987) . Deze regel geldt niet wanneer je documenten één per één manueel oplaadt in het systeem, dan kan je zelf de benaming van het document kiezen.


